به گزارش جي پلاس، فصل ششم «پايتخت»، مطرحترين و شايد محبوبترين سريال دهه ۹۰ تلويزيون شب گذشته به پايان رسيد. پاياني اجباري و ابراز اميدواري براي بازگشت و ادامه داستان بعد از شكست كرونا. اين درحالياست كه از ابتداي ساخت سريال در خبرها آمده بود كه اين فصل در ۱۵قسمت ساخته خواهد شد اما حال و پس از پايان اين ۱۵قسمت، مخاطبان «پايتخت» ماندهاند و چندين و چند گره باز نشده كه گويا فيلمنامهنويس و احيانا طراح و كارگردان سريال براي بسته نگه داشتن و حتي كورتر كردن آنها تعمد داشتند. گرههايي كه بعيد به نظر ميرسد با يكي دو قسمتي كه سيروس مقدم عيد فطر را براي پخش احتمالي آن اعلام كرده گشوده شوند.
اين فصل، همان اندازه كه مخاطبان بيشتري نسبت به فصلهاي قبل داشت، انتقادات بيشتري هم دريافت كرد. از اشكالات اساسي در فيلمنامه تا گافهاي كارگرداني مواردي بودند كه باعث شدند فصل ششم «پايتخت» به زعم اغلب منتقدان و اهالي رسانه ضعيفترين فصل اين سريال محبوب لقب بگيرد. در اين گزارش به بخشي از انتقادات به اين سريال ميپردازيم.
جاي خالي فيلمنامه قدرتمند
پيش از اين كمتر كسي فكر ميكرد كه در يك سريال نام فيلمنامهنويس براي مخاطب عام اهميت داشته باشد اما پس از اين فصل از «پايتخت» بارها و بارها در شبكههاي اجتماعي مختلف ياد شادروان خشايار الوند زنده شد و بخش زيادي از مخاطبان اين سريال در مقايسه اين فصل با فصلهاي قبلي، ضعف فصل ششم را به جاي خالي فيلمنامهنويس فقيد آن و آشنا نبودن فيلمنامهنويس جوان و جديد سريال با فضاي آن ربط دادند و اين موضوع حتي انتقاد تلويحي وزير فرهنگ را هم به دنبال داشت. سيدعباس صالحي در توئيتي از اين نوشت كه اين خشايار الوند بود كه به "پايتخت" جان ميداد.
نبود يك خط قصه مستقل و خردهروايتهايي كه ناتمام رها ميشدند باگ اصلي فيلمنامه «پايتخت۶» بود كه نشان از عجز فيلمنامهنويس در ايجاد يك چارچوب منظم و منطقي براي سريال داشت.
اينكه چه شد محسن تنابنده به عنوان طراح اصلي فيلمنامه و سرپرست نويسندگان به آرش عباسي نويسنده جوان و پركار عرصه تئاتر اعتماد كردند و سرنوشت يكي از مهمترين برندهاي تلويزيون در سالهاي اخير را به او سپردند، پرسشي است كه شايد در آينده به آن پاسخ داده شود.
سانسور واقعي يا بهانه براي جذب مخاطب؟
بحث ديگري كه از همان قسمتهاي آغازين فصل ششم «پايتخت» درباره اين سريال مطرح شد ماجراي سانسور اين سريال بود. ادعايي كه چندبار مطرح و بعد تكذيب شد. در ابتدا سيدامير سيدزاده بازيگر نقش مالكي از سانسور برخي از سكانسهايش گلايه كرد. بعدتر محسن تنابنده از سانسور نسخه سانسور شده سريال نوشت و احمد مهرانفر ديالوگ سانسورشده سريال را در صفحه شخصياش منتشر كرد. پس از اين اتفاقات بود كه سيروس مقدم كارگردان سريال در گفتوگويي موارد حذف شده از سريالش را به حساسيتهاي شرايط روز جامعه ربط داد و گفت: هيچ سانسوري در كار نيست.
انتقادهاي دنبالهدار از بدآموزيهاي ادامهدار
يكي از انتقادهاي پرتكرار از ابتداي پخش «پايتخت» در فصل ششم، بدآموزي كاراكترهاي آن در برخورد با يكديگر بود. بياحترامي كوچكترهاي خانواده به بزرگترها و در ادامه دروغگوييهاي بيدليل شخصيتهاي خانواده معمولي و فريبا از مواردي بود كه از همان قسمتهاي ابتدايي تا قسمت پاياني اعتراضات و انتقادات مخاطبان سريال را به دنبال داشت. نمايش خشونت يكي ديگر از انتقاداتي بود كه به اين سريال وارد شد و مصداق آن هم سكانسهاي مربوط به بهبود و سندروم دست بيقرارش بود. موارد بيشماري كه برخي رسانههاي از آن با عنوان بدآموزيهايي كه نبايد از نقي و ارسطو بياموزيم ياد كردند.
گافهاي پياپي و واضح
«پايتخت۶» اما علاوه بر ايرادات فني كه در فيلمنامهاش داشت با گافهاي ريز و درشتي هم همراه بود كه از چشم مخاطب تيزبين اين سريال پنهان نماند. از گافهاي فوتبالي كه هواداران فوتبال را دلزده كرد تا گاف در دست داشتن متن اخبار چند ساعت پيش از پخش خبرها از تلويزيون كه با واكنش گوينده خبر تلويزيون همراه بود. اينها در كنار مواردي مانند حضور فيلمبردار در زمين فوتبال در سكانس سيو ديدني بهتاش فريبا در دروازه نساجي، تصوير دوربين و عوامل پشت دوربين در آينه ماشين، قورياي كه در يك پلان شكسته ميشود و در پلان بعدي سالم سر جايش قرار دارد و ... برخي از مواردي هستند كه نشان ميدهند اين فصل از «پايتخت» علاوه بر فيلمنامه در كارگرداني هم با بيدقتي و احتمالا از روي عجله ساخته شده است.
جنجال ناتمام سكانس پاياني
همه حواشي فصل ششم اين سريال پرمخاطب اما يك حسنختام داشت كه حسابي جنجالساز شد. يك زوج و سفر ماهعسل و يك موتورسيكلت و يك قايق و البته يك لامپ!
سكانسي كه به اعتقاد برخي پلان به پلان از فيلمي با بازي بهروز وثوقي كپي شده بود و همين موضوع انتقادات از سريال را به اوج رساند و ماجراي حاشيههاي "پايتخت" را حادتر از پيش كرد.